معرفی دستگاه Quick Surveyor
surveying
نقشه برداری-نجوم-خریدوفروش لوازم-مشاوره-ارائه خدمات

معرفی دستگاه Quick Surveyor

معرفی دستگاه Quick Surveyor

نقشه‌برداری ساختمانی و کارگاهی یکی از شاخه‌های عملی نقشه‌برداری است که اجرای آن همواره با مشکلات خاص خود همراه است. مشکلاتی که در مواردی با محدودیتهای کار زمینی در فضای باز تفاوت دارند. وجود موانع در درون ساختمانها ، سبب محدودیت دید می‌گردد و استفاده از Total Station و تئودولیت را با مشکل مواجه می‌کند. از طرفی در درون سایتهای کارگاهی به سبب بسته بودن سقف، استفاده از GPS هم قابل اجرا نیست. وسوسه‌ی غلبه بر این مشکلات، متخصصان را بر آن داشته است که دستگاه جدیدی برای اجرای عملیات تهیه نقشه در درون ساختمانها بوجود آورند.

 

دستگاه Quick Surveyor از دو وسیله‌ی قابل حمل تشکیل شده‌ است. یک ایستگاه مرکزی و یک Rover ‌ سبک. ایستگاه مرکزی یک هرم 50 سانتیمتری است که دارای سه گیرنده/ فرستنده‌ در محدوده‌ی امواج رادیویی و فراصوت است.

معرفی دستگاه Quick Surveyor



Rover یک میله‌ی 1 متری است که طول آن می‌تواند به صورت کشویی تا 3 متر هم افزایش پیدا کند. Rover دارای یک رایانه‌ی Palm است که می‌تواند اندازه‌گیریها را به صورت بلادرنگ نمایش دهد.

معرفی دستگاه Quick Surveyor


علاوه برآن Rover دارای فرستنده‌ای است که می‌تواند اطلاعات را به رایانه‌ای که در نزدیکی آن قرار دارد منتقل کند.

معرفی دستگاه Quick Surveyor



در حال حاضر در مرحله‌ی آزمایشی Rover‌می‌تواند تا فاصله‌ی 30 متری ایستگاه مرکزی کارکند. به کمک این دستگاه می‌توان در عرض چند ثانیه مدل سه‌بعدی با دقتی در حدود 2 سانتیمتر را بوجود آورد. پیش‌بینی می‌شود در مدل نهایی دقت این دستگاه به حدود 5 میلیمتر افزایش یابد و در آن صورت این وسیله از نظر دقت قابل مقایسه با یک Total Station خواهد بود.برد Rover هم می‌تواند تا حدود 200 متر افزایش پیدا کند.در کنار این دستگاه نرم افزار افزودنی قرار دارد که تحت اتوکد اجرا می‌گردد و البته امکان توسعه‌ی آن برای استفاده در دیگر نرم‌افزار های CAD هم وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود قیمت این دستگاه در مرحله‌ی ارائه‌ی تجاری بین 3 تا 10 هزار دلار ایالات متحده باشد. هم اکنون سه نسخه از این مسیله در حال تهیه است.
- مدلی با دقتی در حدود 2 میلیمتر با بردی در حدود 25 متر به همراه جهت یاب که در مونیتورینگ سه بعدی اجسام در وئودزی صنعتی کاربرد خواهد اشت.
- مدلی با دقتی کمتر از 1 میلیمتر با در ایستگاه مرکزی و جهت‌یاب که بردی در حدود 10 متر خواهد داشت و کاربرد آن هم مانند مدل پیشین است.
- مدل ارزانقیمت با دقت 1 سانتیمتر و بردی در حدود 20 متر که فاقد جهت یاب است و در تهیه نقشه‌های As-Built‌ ساختمانی کاربرد خواهد داشت.
- مدل دو بعدی با 4 ایستگاه مرکزی و بدون جهت یاب که دارای دقتی درحدود7 میلیمتر و بردی در حدود 100 متر خواهد بود.
فناوری مورد استفاده در مقایسه با وسایل دیگر نقشه‌برداری بسیار ساده است.برای مثال برای تهیه‌ی یک نقشه‌ی As-Built نقشه‌بردار ایستگاه مرکزی را در وسط محوطه‌ای قصد تهیه‌ی نقشه از آن را دارد قرار می‌دهد و با Rover‌شروع به حرکت می‌کند. وقتی سه حسگر روی سر مثلثی Rover با دیوار یا سقف برخوردکنند نرم افزار سطح مورد نظر را در مدل سه‌بعدی ترسیم می‌کند. سطوح پیچیده‌تر را می‌توان با حداقل نقاط ممکن، مدلسازی کرد. نقشه‌بردار می‌تواند با نوک پایینی Rover در و یا پنجره را در مدل سه بعدی به وجود آورد.

معرفی دستگاه Quick Surveyor



اپراتور در رایانه پلان تهیه‌شده توسط معمار را باز می‌کند و بوسیله‌ی نقاط کنترل ، مدل تهیه‌شده را زمین‌مرجع می‌کند.Quick Surveyor‌یک وسیله‌ی اپتیکی نیست فلذا در ایستگاه مرکزی می‌تواند با چند Rover مرتبط باشد.
شاید در چند سال آینده شاهد حضور این وسیله در نقشه‌برداری ساختمانی در جهان باشیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 5 اسفند 1389برچسب:,
ارسال توسط saeed

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 17
بازدید کل : 37998
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1